Hem > Företagsanalys
Med en företagsanalys får du en överblick över hur ditt företag presterar i nuläget och värdefull information som du kan använda i affärsutvecklingssyfte eller för att undvika gropar på vägen.
Som företagare känner du naturligtvis ditt bolag utan och innan, men det är också sannolikt så att du har en del blind spots. Det är lätt hänt att man är så inne i sitt företagande att man missar viktiga detaljer som kunnat ge värdefulla insikter i hur företaget kan ta marknadsandelar framöver.
Genom att ta hjälp av en affärsrådgivare får du ett mer övergripande perspektiv som kan ligga till grund för vidare affärsutveckling. Här går vi igenom vad en företagsanalys är och hur den kan gå till.
Du som någon gång har köpt aktier i ett företag har säkert gjort en företagsanalys först. Du vill veta saker som kan påverka om aktiens värde kommer gå upp eller ner och om det är läge att köpa eller inte. Minst lika viktigt är det att ha koll på sitt eget bolag och hur det ser ut med till exempel:
När du vet hur de olika områdena ser ut kan du lättare bedöma var det finns utvecklingspotential eller om det finns några varningssignaler som behöver åtgärdas.
En analys är helt enkelt den process där man bryter ner komplex information i mindre delar för att få en klar översikt.
När man ska analysera ett företag behöver man först bestämma vilka delar man vill titta närmare på. Oftast är det ekonomin som hamnar under luppen först. Det vanligaste sättet att göra en ekonomisk analys av företaget är att gå igenom bokföringen och bokslutet för att få koll på ekonomin. Man kan även kombinera detta med att ta fram prognoser för framtiden för att se vilken investeringspotential som finns. Då brukar man se över hur bolaget skulle kunna påverkas av saker som ny teknik, ändrat köpbeteende, nya trender med mera.
Genom att ta hjälp av en affärsrådgivare som gör en professionell företagsanalys kan du vara säker på att du inte missat några viktiga detaljer och att du får en opartisk överblick över företagets olika delar. Dessutom får du värdefull hjälp med att snabbt hitta åtgärder som kan få företaget på rätt köl igen om något ser ut att vara på väg åt fel håll.
Nyckeltal är viktiga, både att mäta på och att analysera regelbundet. De visar tydligt hur det går för de delar man valt att hålla koll på. Det är lite som att ta tempen på bolaget regelbundet för att i tid kunna vidta åtgärder om en siffra börjar sticka i väg åt fel håll.
Nyckeltal, eller KPI:er som står för Key Performance Indicators, är mätvärden som är viktiga för bolaget. Det kan vara saker som:
Med en pensionsanalys får du viktig information om tjänstepensionsavsättningar. Visste du att en av fem anställda har fel tjänstepension? Något som kan kosta din organisation mycket pengar, både idag och framåt. Läs om fördelarna med revision av tjänstepension för kommun, landsting och privata företag i artikeln om pensionsanalys.
© 2021 vadärdet.se